Γραφουν οι εμπορικοι ακολουθοι

 

Βαρσοβία, Μάης 2014. Ψηφιακή λήψη (προσωπικό αρχείο)


Βουκουρέστι

Η νέα ρουμανική κυβέρνηση προέβη σε τροποποιήσεις του φορολογικού κώδικα. Μεταξύ των μέτρων που υιοθετήθηκαν είναι:
Α) Απαλλαγή από την φορολογία για επιχειρήσεις του τομέα καινοτομίας, έρευνας και τεχνολογίας. 

Η απαλλαγή από την φορολογία αφορά περίοδο 10 ετών από την έναρξη λειτουργίας της εταιρείας. Επιπλέον, το μέτρο αυτό εκτείνεται και στα φυσικά πρόσωπα με κύρια δραστηριότητα στον εν λόγω τομέα. Η εξαίρεση αυτή θα ισχύει για δέκα έτη από την ημερομηνία ισχύος του Έκτακτου Κυβερνητικού Διατάγματος. Σημειώνεται ότι επί του παρόντος η φορολογία είναι 16%.

Β) Φορολογία μικρών επιχειρήσεων
Το εισόδημα των μικροεπιχειρήσεων που απασχολούν έναν ή περισσότερους εργαζόμενους φορολογείται πλέον με 1%. Διευρύνεται η βάση υπαγωγής στο ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς μικροεπιχειρήσεων, καθώς εντάσσονται πλέον όσες έχουν εισόδημα κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος πέραν των 100.000 ευρώ και μέχρι 500.000 ευρώ. Σκοπός του μέτρου αυτού είναι η αύξηση των νέων θέσεων εργασίας και η δίκαιη κατανομή των φορολογικών βαρών μεταξύ των μικροεπιχειρήσεων.

Γ) Φόρος εισοδήματος
Απαλλαγή των φυσικών προσώπων από τον φόρο επί των εισοδημάτων που προέρχονται από εποχικές δραστηριότητες και τα οποία προκύπτουν βάσει συμβολαίων εργασίας ορισμένου χρόνου. Παράλληλα, εισήχθη ανώτατο όριο 450.000 lei, μέχρι του οποίου δεν φορολογείται η μεταβίβαση ή διαίρεση ακινήτων. Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στην τόνωση της αγοράς ακινήτων και του κατασκευαστικού τομέα. Εκτός των ανωτέρω, από 1.1.2017, ο γενικός συντελεστής ΦΠΑ μειώθηκε στο 19%, καταργήθηκε ο φόρος ειδικών κατασκευών, μειώθηκε ο έμμεσος φόρος κατανάλωσης καυσίμων κατά 8,5 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο και εισήχθη ειδικό καθεστώς ΦΠΑ για τους αγρότες.
Ο Πρόεδρος της Ρουμανίας επικύρωσε τον Νόμο που προβλέπει την εξάλειψη 102 τελών και παραβόλων από τις αρχές Φεβρουαρίου 2017, μεταξύ των οποίων: τέλη ραδιοτηλεόρασης, παράβολο εγγραφής στο Μητρώο εταιρειών, τέλος περιβάλλοντος για τα οχήματα Ι.Χ., παράβολα για την χορήγηση της ρουμανικής υπηκοότητας, τέλη επικυρώσεως εγγράφων κ.λ.π. Σημειώνεται ότι η εξάλειψη των φόρων αυτών ξεπερνά το ποσό των 1,3 δισ. Λέι.
Από την 1η Ιανουαρίου 2017, τέθηκε σε εφαρμογή η απαλλαγή από την φορολογία εισοδήματος των αποδοχών των προγραμματιστών λογισμικού, ανεξαρτήτως του κύκλου εργασιών των εταιρειών στις οποίες εργάζονται. Μέχρι πρότινος, το μέτρο αυτό εφαρμοζόταν σε εταιρείες του κλάδου, των οποίων ο κύκλος εργασιών ανά εργαζόμενο ξεπερνούσε τις 10 χιλιάδες ευρώ. Ο κύριος στόχος πάντως είναι η συγκράτηση των προγραμματιστών στη χώρα και η δημιουργία νέων επιχειρήσεων στον συγκεκριμένο τομέα. Σημειώνεται ότι ο τομέας της πληροφορικής αποτελεί έναν από τους πλέον προσοδοφόρους της ρουμανικής οικονομίας.
Λισσαβώνα 

Αξιοσημείωτο δυναμισμό εμφανίζουν οι εξαγωγές και παρά την αύξηση του εργατικού κόστους των τελευταίων μηνών, τάση που παρατηρείται τα τελευταία έτη. Ιδιαίτερη δυναμική εμφανίζουν τόσο κλάδοι παραδοσιακοί, πχ τρόφιμα –ποτά, υποδηματοποιία όσο και τομείς της μεταποίησης και της υψηλής τεχνολογίας. Σημειώνεται ότι οι εξαγωγές πορτογαλικών υποδημάτων στην Κίνα έχουν 20πλασιαστει τα τελευταία 10 χρόνια και από εξαγωγές 650 χιλ. ευρώ το 2006 έχουν ανέλθει γύρω στα 12 εκ. ευρώ, καθιστώντας την Πορτογαλία τον 5 προμηθευτή προϊόντων υποδηματοποιίας στην χώρα.
Η ανεργία μειώθηκε στο 10,2% το 2016 και αναμένεται να κινηθεί σε 10% το 2017 και να πέσει σε μονοψήφιο αριθμό 9,4% το 2018. Τα τελευταία χρόνια η Λισσαβώνα τείνει να γίνει ευρωπαϊκό κέντρο παροχής υπηρεσιών εξ αποστάσεως, λόγω του εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού τομέα της πληροφορικής, των καλών υποδομών στις ευζωνικές συνδέσεις διαδικτύου και του ανταγωνιστικού εργατικού κόστους. Το αρνητικό είναι ότι το ποσοστό ανεργίας των νέων, παρά την μείωση εξακολουθεί και είναι υψηλό, ενώ ο βασικός μισθός είναι από τους χαμηλότερους στην Ευρώπη και δεν υπερβαίνει τα 580 ευρώ/μήνα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα επένδυσης υψηλής τεχνολογίας είναι η ανάπτυξη του εργοστασίου της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας PSA στην περιοχή Mangualde για την κατασκευή οχημάτων πόλης με τεχνολογίες ρομποτικής.
Οι πορτογαλικές αρχές βρίσκονται σε συνομιλίες με Ιρανούς παράγοντες για δημιουργία κόμβου φυσικού αερίου στο λιμάνι του Alentejo, στην Ν. Πορτογαλία με σκοπό την επανεξαγωγή του σε Αφρικανικές χώρες. Η Ιρανική επιχειρηματική ομάδα OPEX παρευρέθηκε στην Πορτογαλία προκειμένου να αξιολογήσει τον λιμένα και την σκοπιμότητα εγκατάστασης του κόμβου. Σημειώνεται επίσης το ιρανικό ενδιαφέρον για συνεργασία με πορτογαλικές φαρμακοβιομηχανίες, με εταιρείες κοινωνικής ασφάλισης και με την πολιτική αεροπορία, δημιουργώντας απευθείας πτήσεις από Λισσαβώνα προς Τεχεράνη.
Μέχρι σήμερα και από την έναρξη του προγράμματος χρυσών θεωρήσεων, τον Οκτώβριο του 2012, έχουν χορηγηθεί 4.423 θεωρήσεις για επενδυτικούς σκοπούς, εκ των οποίων 2 το 2012, 494 το 2013, 1.526 το 2014, 766 το 2015 και 1414 το 2016. Σημειώνεται ότι τους τελευταίους μήνες παρατηρείται σημαντική αύξηση των αιτήσεων και των χορηγήσεων που μόνο τον Ιανουάριο 2017 έφτασε στις 221 άδειες παραμονής. Το συνολικό ποσό των εισερχόμενων κεφαλαίων ανήλθε σε 2,7 δις ευρώ με την συντριπτική πλειοψηφία των επενδυτών να κατευθύνεται στην αγορά ακινήτων, περίπου 2,4 δις και 300 εκ.ευρώ σε άλλες επενδυτικές δράσεις.

Μαδρίτη

Σχεδιάζεται η κατασκευή νέου ουρανοξύστη ύψους 181 μέτρων στην περιοχή Cuatro Torres της Μαδρίτης (πέμπτος υψηλότερος στην πρωτεύουσα), από τον κτηματομεσιτικό Όμιλο Vilar Mir. Το οικοδόμημα, συνολικής επιφάνειας 70 χιλ. τ.μ., θα στεγάσει ιδιωτικό πανεπιστήμιο, κλινική, χώρους εστίασης και εμπορίου, θα απασχολεί δε περί τους 4.000 εργαζόμενους κατά την λειτουργία του. Η κατασκευή του, προϋπολογισμού €300 εκ., αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019.
Η ισπανική Κυβέρνηση αποφάσισε μείωση κατά 11% των τελών αεροδρομίων της Aena, εντός πενταετίας, με σκοπό την αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους. Συγκεκριμένα, για το 2017-2021 προβλέπεται μέση ετήσια μείωση της τάξης του 2,3%, ποσοστό το οποίο θα διαφοροποιείται ανά αεροδρόμιο. Τα κεφάλαια που θα εξοικονομηθούν (€2 δισ.) πρόκειται να διατεθούν για την αναβάθμιση των υποδομών. Η μειωμένη φορολογία θα παραμείνει σταθερή για περίοδο δέκα ετών (αρχής γενομένης από το 2017). Σημειώνεται ότι, το 2016, οι επιβάτες που εξυπηρετήθηκαν, μέσω των 46 αεροδρομίων, ανήλθαν σε 230 εκ., ενώ το 2021 αναμένεται να αυξηθεί σε 240 εκ.

Βαρσοβία

Σε έκθεση της PricewaterhouseCoopers (PwC) διατυπώνεται η εκτίμηση ότι η Πολωνία συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες να γίνει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ευρωπαϊκή οικονομία μέχρι το 2050, με την υποσημείωση ότι η θέση της θα ήταν ακόμα καλύτερη αν δεν είχε τις χειρότερες δημογραφικές προοπτικές μετά από την Ιαπωνία.
∆ημοσίευμα της εφημερίδας Rzeczpospolita αναφέρεται στην τάση «επιστροφής» πολωνικών επιχειρήσεων του κλάδου μεταποίησης από την Κίνα στην Πολωνία, λόγω της αύξησης του κόστους εργασίας στην ασιατική χώρα. Μία από τις εταιρείες που φέρονται ως αποφασισμένες να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Πολωνία είναι η Lechpol, που κατασκευάζει τις τηλεοράσεις Kruger & Matz και σκοπεύει να χρησιμοποιήσει εργοστάσιο στο Zyrardow της Πολωνίας για τη συναρμολόγηση των συσκευών της. Τον ίδιο δρόμο φαίνεται ότι ακολουθούν ή θα ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις Prochnik (ένδυση), Baby Design Group (βρεφικά καρότσια) και Ferro (είδη υγιεινής). Στο δημοσίευμα σημειώνεται ότι το 2005 ο μέσος μισθός στην Πολωνία ήταν τετραπλάσιος εκείνου στην Κίνα (USD 2.200 / έτος), ενώ σήμερα οι αμοιβές στην ασιατική χώρα υπολείπονται των πολωνικών μόλις κατά 15%.
Το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε την επικαιροποιημένη «Στρατηγική Υπεύθυνης Ανάπτυξης» («Σχέδιο Morawiecki»), που στοχεύει στην αύξηση του μέσου εισοδήματος των πολωνικών νοικοκυριών, έτσι ώστε αυτό να αντιστοιχεί στο 75- 78% του μέσου όρου της ΕΕ το 2020 και στο 95% του μ.ό. της ΕΕ το 2030. Προτεραιότητες του σχεδίου αποτελούν η ενίσχυση της καινοτομίας, η τόνωση των εξαγωγών, η «επαναβιομηχάνιση», η δημιουργία ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και η αλληλέγγυα και βιώσιμη ανάπτυξη, λαμβανομένων υπ’ όψιν των συμφερόντων των μικρών πόλεων και της υπαίθρου. Μέχρι το 2020 αναμένεται η κινητοποίηση δημοσίων πόρων (ντόπιων και ξένων κεφαλαίων) ύψους 1,5 τρισ. Ζλότυ και η υλοποίηση ιδιωτικών επενδύσεων αξίας 600 δισ. Ζλότυ. Στο ίδιο κείμενο αναφέρονται πέντε «παγίδες» στη διαδρομή προς τη βιώσιμη ανάπτυξη: η δημογραφική, η παγίδα της θεσμικής αδυναμίας, η παγίδα του μεσαίου εισοδήματος και η παγίδα του μέσου προϊόντος.
Η αυστριακή Swarovski ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει τη δημιουργία ενός κέντρου επιχειρηματικών υπηρεσιών (business services center) στο Γκντανσκ των πολωνικών ακτών της Βαλτικής. Το κέντρο, που θα διεκπεραιώνει υποθέσεις χρηματοοικονομικής και διοικητικής φύσης, θα εξυπηρετεί 2.600 καταστήματα της εταιρείας ανά τον κόσμο και θα απασχολεί αρκετές εκατοντάδες υπαλλήλους.
Η πολωνική εταιρεία SatRevolution σχεδιάζει να στείλει στο διάστημα τον πρώτο της δορυφόρο εμπορικής χρήσης, με την ονομασία Swiatowid, εντός του α ́ τριμήνου του 2018.
Η αμερικανική Uber εγκαινίασε υπηρεσία κατ’ οίκον παράδοσης γευμάτων από εστιατόρια στη Βαρσοβία (“UberEATS”). Η πολωνική πρωτεύουσα είναι η 10η πόλη στην Ευρώπη και η 1η στην Κεντρική & Ανατολική Ευρώπη στην οποία είναι διαθέσιμη η υπηρεσία. Η τελευταία επιτρέπει στους χρήστες να παραγγείλουν φαγητό από περισσότερα από 150 εστιατόρια. Περισσότερα από τα μισά από αυτά δεν παρείχαν υπηρεσίες κατ’ οίκον παράδοσης γευμάτων στο παρελθόν. Κατά τον Krzysztof Radoszewski, γενικό διευθυντή της UberEATS στην Πολωνία, η χώρα αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη αγορά της Uber στην Ευρώπη.
Η γερμανική επιχείρηση παραγωγής δομικών υλικών Reuss-Seifert σχεδιάζει τη μεταφορά τεσσάρων εργοστασίων της από τη Γερμανία στη Nowa Sol της δυτικής Πολωνίας. Την άνοιξη θα ξεκινήσει η κατασκευή του πρώτου εργοστασίου, που θα ανεγερθεί στην Ειδική Οικονομική Ζώνη Kostrzyn-Slubice και θα απασχολεί 280 άτομα.

Σόφια
Χρηματοδοτήσεις ύψους BGN 1,4 δις λέβα ή 2% του ΑΕΠ της χώρας έχουν προσελκύσει οι βουλγαρικές τράπεζες από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI), γνωστό ως σχέδιο «Juncker», για τη χορήγηση ευνοϊκών πιστώσεων σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ). Πρόκειται κυρίως για πιστώσεις με σκοπό τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό παραγωγικών μονάδων και κεφαλαιουχικές επενδύσεις, που χορηγούνται μέσω του αποκαλούμενου «παραθύρου» του σχεδίου «Juncker» για τις ΜΜΕ (EFSI SME Window).
Σύμφωνα με ανάλυση της εφημερίδας CAPITAL, το μέλλον των λιγνιτικών μονάδων παραγωγής ενέργειας τόσο στη Βουλγαρία όσο και σε λοιπά εξαρτημένα από το εν λόγω καύσιμο κράτη-μέλη της ΕΕ κρίνεται ως δυσοίωνο λόγω των περιορισμών που σταδιακά θέτει η κοινοτική νομοθεσία. Η Βουλγαρία είναι μαζί με την Ελλάδα, τη Γερμανία, την Τσεχία και την Πολωνία οι πλέον εξαρτημένες ενεργειακά από το γαιάνθρακα χώρες της ΕΕ. Στη Βουλγαρία οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με πρώτη ύλη το γαιάνθρακα (λιγνίτη στις περισσότερες περιπτώσεις) εκτιμάται ότι παράγουν το 35 – 45% της συνολικής ενέργειας που καταναλώνεται.
Το Υπουργείο Μεταφορών ανακοίνωσε ότι παρατείνεται η προθεσμία υποβολής προσφορών για την παραχώρηση του διεθνούς αερολιμένα της Σόφιας έως τις 19 Μαΐου 2017. Η βουλγαρική Κυβέρνηση προσδοκά να αντλήσει από την παραχώρηση € 660 εκατ. Συκεκριμένα, οι παράμετροι της παραχώρησης περιλαμβάνουν μια εφάπαξ καταβολή τουλάχιστον € 285 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ), ενώ η ανάδοχος εταιρεία θα πρέπει επίσης να καταβάλλει ετήσια τέλη χρήσης τουλάχιστον ίσα με το 7% των καθαρών εσόδων της, και σε κάθε περίπτωση όχι λιγότερα των € 5 εκατ. Τέλος, ο ανάδοχος θα πρέπει επιπλέον να επενδύσει τουλάχιστον 155 εκατ. στο αεροδρόμιο καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης. Η απερχόμενη κυβέρνηση προσδοκούσε, με μέρος των ανωτέρω εσόδων, να στηρίξει το μαστιζόμενο από χρόνια κρίση οργανισμό κρατικών σιδηροδρόμων (BDZ).

Δημοσιεύματα του τοπικού τύπου ανέφεραν ότι η τουρκική Limak Holding, η ρωσική τράπεζα VTB Capital και η ελβετική Flughafen Zurich θα υπέβαλλαν από κοινού προσφορά. Σύμφωνα δε με πηγές της εφημερίδας CAPITAL, έως τα μέσα Σεπτεμβρίου 2016 δύο μόνο ήταν οι επιβεβαιωμένες συμμετοχές στο διαγωνισμό: της τουρκικής TAV και της FRAPORT, η οποία έχει ήδη τη διαχείριση των αεροδρομίων του Burgas και της Βάρνας.

Σημειώνεται ότι η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Σόφιας αυξήθηκε κατά 49% ετησίως, φθάνοντας τους 4,5 εκατομμύρια επιβάτες στο χρονικό διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου 2016. Ο αερολιμένας Σόφιας οδηγείται στα όρια των δυνατοτήτων του, με επιτακτική πλέον την ανάγκη νέων επενδύσεων. Κατά τα τελευταία 10 χρόνια, η επιβατική κίνηση έχει διπλασιαστεί με ελαφρά μείωση να καταγράφεται μόνο το 2009 και το 2012. Σύμφωνα με την διοίκηση αν συνεχιστεί αυτή η αύξηση, όχι κατ’ ανάγκη με ρυθμό 22%, όπως το 2016 λόγω της εισόδου και επέκτασης της Ryanair, αλλά έστω με ρυθμό 5%, το αεροδρόμιο σε 7 έτη θα αντιμετωπίσει πρόβλημα λειτουργίας και θα απαιτηθεί εκ νέου η κατασκευή νέου τερματικού σταθμού.

Κάϊρο

Πρόοδος σημειώνεται στις μελέτες σκοπιμότητας μεγάλου διεθνούς προγράμματος που στοχεύει στην διασύνδεση 10 αφρικανικών χωρών έως το 2024, μέσω ανάπτυξης συστήματος συνδυασμένων (“multimodal”) μεταφορών κατά μήκος του Νείλου, συνολικού μήκους 4.000 χλμ. και επενδυτικού κόστους $12 δισ. Κατά τα δημοσιεύματα, τις μελέτες σκοπιμότητας, που χρηματοδοτούνται εν μέρει από κονδύλια της Αφρικανικής Τράπεζας Ανάπτυξης, εκπονεί διεθνής συμβουλευτική εταιρεία γερμανο-βελγικών συμφερόντων. Σκοπός του προγράμματος είναι η δημιουργία και διασύνδεση συστημάτων ποτάμιων, σιδηροδρομικών και οδικών μεταφορών κατά μήκος του Νείλου, ενώνοντας έτσι 10 αφρικανικές χώρες (Τανζανία, Κένυα, Ουγκάντα, Ρουάντα, Μπουρούντι, Λ.Δ. Κονγκό, Ν. Σουδάν, Σουδάν, Αίγυπτο και Αιθιοπία), διευκολύνοντας τις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων.  
Στις 14.2 ο Πρόεδρος κ. Al Sisi εξέδωσε διάταγμα δια του οποίου συστήνεται Εθνικό Συμβούλιο Πληρωμών, με σκοπό τον περιορισμό της χρήσης χαρτονομισμάτων εκτός τραπεζικού συστήματος, κυρίως δια της στήριξης της ανάπτυξης των ηλεκτρονικών συναλλαγών.
Σύμφωνα με οικονομικά δημοσιεύματα, έχει αποφασιστεί ευνοϊκή ρύθμιση που προβλέπει την αναδιάρθρωση χρεών επιχειρήσεων προς τις τράπεζες σε ξένο συνάλλαγμα (δολλάρια). Πιο συγκεκριμένα, η απόφαση αφορά επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών έως EGP500 εκατ., με χρέη προς τον τραπεζικό τομέα έως $5 εκατ., ήτοι περίπου 570 επιχειρήσεις σύμφωνα με τον οικονομικό Τύπο. Βάσει της απόφασης, τα χρέη αυτών των επιχειρήσεων θα αναδιαρθρωθούν και πληρωθούν σε λίρες με επιτόκιο 12%, υπό τον όρο ότι οι ενδιαφερόμενοι θα καταθέσουν σχετικό αίτημα. Η εν λόγω απόφαση εμπίπτει στο πλαίσιο της οργανωμένης κυβερνητικής προσπάθειας για ανακούφιση των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την απελευθέρωση της ισοτιμίας και την σοβαρή μέχρι πρότινος υποτίμηση της λίρας.  

Ερεβάν

Η Αρμενία και η Ρωσία αναζητούν δυνατότητες για την έναρξη λειτουργίας  κοινής αεροπορικής εταιρείας που θα  χρησιμοποιεί Sukhoi Super Jet SSJ100, ρωσικής κατασκευής αεροσκάφη. Έχουν παρέλθει πέντε χρόνια από την πρώτη εμπορική πτήση του SSJ100 που αναχώρησε από την Αρμενία, της "Armavia ", η οποία αμέσως μετά πτώχευσε. Τα SSJ100 ως επί το πλείστον αγοράζονται είτε από Ρώσους είτε από μικρές ξένες αεροπορικές εταιρείες. Τον περασμένο Δεκέμβριο, μία μεξικάνικη αεροπορική εταιρεία, η οποία έχει 22 Sukhoi SSJ100 Jet ,μετά από επιθεώρηση, έθεσε τα μισά εκτός χρήσης. Υπάρχουν 85 SSJ100 Jet σε υπηρεσία σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ρωσική αεροπορική εταιρεία Aeroflot έχει 29 αεροπλάνα αυτού του τύπου. Η Ρωσία είναι ο περισσότερο δημοφιλής αεροπορικός προορισμός για τους Αρμένιους.
Πρόγραμμα δημιουργίας Free Economic Zone (FEZ), μεταξύ Αρμενίας και Ιράν με συνολικό κόστος 32 εκ. $ Η.Π.Α. που θα απασχολεί 60-70 άτομα , με συμμετοχή 120 εταιρειών και προβλεπόμενο κύκλο εργασιών στα 80-100 εκ. $ ετησίως. Λειτουργεί ήδη η  Aras Free trade Industrial Zone στο Ιράν και κατασκευάζεται άλλη μία επίσης κοντά στα σύνορα με το Ιράν στο Meghri της Αρμενίας.
Η Γαλλική εταιρεία VINCI ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στην κατασκευή του οδικού δικτύου North-South Highway , μήκους 556 χιλ. που θα βελτιώσει το οδικό δίκτυο από τα σύνορα με το Ιράν μέχρι το Βατούμι της Γεωργίας. Έργο Εθνικής Κλίμακας, προϋπολογισμού 1 δις $ Η.Π.Α. με συγχρηματοδότηση από Asian Development Bank με 500 εκ $, Eurasian Development Bank 150 εκ $ και European Investment Bank με 60 εκ. $ Η.Π.Α. Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2019 και αναμένεται να μετριάσει τις συνέπειες αποκλεισμού και κλειστών συνόρων από Αζερμπαϊτζάν από το 1991 και Τουρκία από το 1993, δίδοντας διέξοδο προς την Μαύρη Θάλασσα. Η Κινεζική εταιρεία Sinohydo Corporation έχει αναλάβει την κατασκευή του δρόμου Lanjik-Gyumri και η Ισπανική CorsanCorvian Co. τμήμα της οδού στα σύνορα με την Γεωργία.

Βρυξέλλες

Η καναδική εταιρεία Bombardier (κατασκευής τρένων και τραμ) μεταφέρει στη Γαλλία, μέρος των δραστηριοτήτων της από το εργοστάσιό της στην Brugge, με αποτέλεσμα ένας στους δύο υπαλλήλους να χάσει την εργασία του. Η εταιρεία απασχολεί 500 εργαζόμενους οι οποίοι αναμένεται να περιοριστούν στους 250. Η μεταφορά των δραστηριοτήτων κρίθηκε σκόπιμη στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της Εταιρείας σε πανευρωπαικό επίπεδο. Αυτή η απόφαση προκάλεσε πλήθος διαμαρτυριών από πολιτικά στελέχη και συνδικάτα εργαζομένων οι οποίοι αξιώνουν από τις περιφερειακές κυβερνήσεις να επιβάλλουν κυρώσεις στην εταιρεία υπό την μορφή ματαίωσης των παραγγελιών σε περίπτωση που μεταφέρει μέρος των δραστηριοτήτων της στο εξωτερικό.

Μιλάνο
Σύμφωνα με δημοσίευση της ANSA, η νέα, απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ του λιμανιού της Τεργέστης της Ιταλίας και της πόλης Kiel της Γερμανίας, η οποία επιτρέπει τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και ημι-ρυμουλκουμένων από την Αδριατική προς τη Βαλτική Θάλασσα και αντίστροφα, εγκαινιάστηκε πρόσφατα. Το πρώτο δρομολόγιο πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 25.01.2017, μεταφέροντας εμπορεύματα με προορισμό τη Σουηδία, αρχικά σιδηροδρομικώς, από το λιμάνι της Τεργέστης έως το λιμάνι του Kiel της Γερμανίας, και στη συνέχεια, με τη σύμπραξη της εταιρίας Stena Line, πραγματοποιήθηκε το θαλάσσιο ταξίδι από το Kiel προς το Γκέτεμποργκ της Σουηδίας.
 Η πρωτοβουλία ανήκει στην Εταιρία Μεταφορών EKOL Logistics. Το έργο αποτελεί τμήμα του άξονα σύνδεσης μεταξύ Βαλτικής και Αδριατικής θάλασσας που τίθεται σε παραγωγική λειτουργία, με σκοπό την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Σύμφωνα με το πρόγραμμα λειτουργίας, μετά τη δοκιμαστική περίοδο που θα διαρκέσει ως το Πάσχα 2017, τα δρομολόγια θα πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση με προγραμματισμένες αναχωρήσεις κάθε Τετάρτη στις 11π.μ. από Τεργέστη και αναμενόμενη άφιξη 26 ώρες μετά στο λιμάνι Kiel, διανύοντας μια απόσταση 1.360 χιλιομέτρων.

Κωνσταντινούπολη

Ο Τούρκος Υπουργός Εργασίας Mehmet Müezzınoğlu ανήγγειλε την αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 8%, στις 1404 τ. Λίρες ($391). Η νέα αυτή απόφαση προβλεπόταν να ισχύσει από 1η Ιανουαρίου 2017. Παρά ταύτα, η θεσμοθέτηση της εν λόγω αυξήσεως τίθεται εν αμφιβόλω, καθώς αναμένεται και το νέο συνταξιοδοτικό σύστημα, το οποίο προβλέπει παρακράτηση από τους μισθούς 50 τ. λιρών (1 ευρώ αντιστοιχεί σε 3,95 τ.λ.). Τα εργατικά συνδικάτα Turk-Is και DISK αντιτίθενται στην εν λόγω ρύθμιση, υποστηρίζοντας ότι ο μισθός θα συνεχίσει να βρίσκεται κάτω από το όριο της φτώχειας.
Κατακόρυφη πτώση κατά 20% παρουσίασαν οι τιμές των κατοικιών λόγω κορεσμού του τομέα που προήλθε μετά την υλοποίηση μεγάλης κλίμακας σχεδίων ανάπλασης αστικών περιοχών. Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι κύριοι λόγοι της μείωσης των τιμών είναι δύο. Κατά πρώτον οι αναπλάσεις αστικών περιοχών είχαν σαν αποτέλεσμα την μετακίνηση των κατοίκων ιδιόκτητων ακινήτων σε ενοικιαζόμενα, με αποτέλεσμα να παρουσιαστεί αρχικά αύξηση των τιμών ενοικίασης. Εν συνεχεία, κατά την επιστροφή τους στις ανακαινισμένες κατοικίες η ζήτηση κατοικιών προς ενοικίαση μειώθηκε συμπαρασύροντας και τις τιμές. Κατά δεύτερον, ενώ οι κατασκευαστικές εταιρείες αρχικά ζητούσαν υψηλές τιμές για την πώληση των νεόδμητων ακινήτων τους, αναγκάστηκαν εν τέλει να προσαρμοστούν στις πραγματικές τιμές αγοράς. Σημειώνεται ότι ακόμα εντονότερη είναι η μείωση των τιμών στην ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης, καθώς σύμφωνα με εκπρόσωπο του κλάδου παρατηρείται μείωση έως και 35%.
Με έλλειμμα της τάξης των 38,2 δις τουρκικών λιρών ($10,5 δις) κλείνει τον προϋπολογισμό του το Υπ. Οικονομικών για το 2016. Ενώ τα έσοδα ανήλθαν σε 538,5 δις λίρες ($148,4 δις), οι δαπάνες άνευ τόκων ανήλθαν σε 543,7 δις λίρες (149,8 δις). Μεγάλο μέρος του ελλείμματος οφείλεται στην αποπληρωμή τόκων ύψους 49,2 δις τ. λίρες την ίδια ώρα που εισπραχτήκαν 16,2 δις τ. λίρες ($4,46 δις) από ιδιωτικοποιήσεις και εισοδήματα κεφαλαίων.
Ανταποκρινόμενη στην ραγδαία και ιστορικά πρωτοφανή πτώση της τουρκικής λίρας, η Τουρκική Κεντρική Τράπεζα ρευστοποίησε συναλλαγματικά αποθέματα. Με την κίνηση αυτή προστέθηκαν $1,5 δις ρευστότητα στο χρηματοοικονομικό σύστημα. Το τουρκικό νόμισμα παρουσίασε ιστορικά χαμηλή ισοτιμία σε σχέση με το δολάριο και το ευρώ, πρώτον λόγω της συνεχούς ενίσχυσης του δολαρίου στις παγκόσμιες αγορές και δεύτερον λόγω των πολιτικών και οικονομικών ανησυχιών στο εσωτερικό της χώρας. Η ραγδαία αυτή πτώση εντείνει τις ανησυχίες όσον αφορά τα μεγάλα ιδιωτικά χρέη των επιχειρήσεων, τα οποία έχουν εκτοξευθεί και είναι κυρίως σε ξένο συνάλλαγμα.

Τυφλίδα

Κλιμάκιο του ΔΝΤ επισκέφθηκε τη Γεωργία και συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών Dimitry Kumsishvili, όπου συζήτησαν το περιεχόμενο ενός μελλοντικού προγράμματος. Το ΔΝΤ αξιολόγησε θετικά τη συνεργασία του με την Υπηρεσία Εσόδων της Γεωργίας. Μέσα στα επόμενα τρία έτη, το ΔΝΤ θα παράσχει συνδρομή στη Δημόσια Υπηρεσία Εσόδων της Γεωργίας, μεταξύ άλλων, στους τομείς βελτίωσης της φορολογικής διοίκησης και αποτελεσματικής εφαρμογής της Συμφωνίας Σύνδεσης ΕΕ-Γεωργίας.
Ο νέος τροποποιημένος φορολογικός κώδικας τέθηκε σε ισχύ από 1/1/2017.  και συνάδει με τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων, σύμφωνα με το «εσθονικό φορολογικό μοντέλο». Το «εσθονικό μοντέλο» προβλέπει απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος, τμήματος των κερδών των επιχειρήσεων, εφόσον τα κέρδη  αυτά δαπανώνται για την ανάπτυξη της παραγωγής. Στην προκειμένη περίπτωση, φορολογείται εκείνο το τμήμα των κερδών που προορίζεται για καταβολή μερισμάτων στους μετόχους.
Σύμφωνα με συμφωνία που υπογράφηκε ανάμεσα στη Γεωργία και το Τουρκμενιστάν, 1,5 εκ. τόνοι Τουρκμενικού πετρελαίου θα μεταφέρονται μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου της Γεωργίας, σύμφωνα με δηλώσεις των D.Chiradze- Δ/ντή της “Georgia Transit” (θυγατρική της Georgian Railway LLC) και R.Ghvamberia- Γεν. Δ/ντή της “Caspian Transit”. Η συμφωνία θα ισχύσει για 3 έτη. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 60 εκ. GEL θα εισρεύσουν στον προϋπολογισμό της Γεωργίας. Η εταιρεία Γεωργιανών Σιδηροδρόμων (Georgian Railway) δήλωσε ότι η συμφωνία θα δημιουργήσει θέσεις απασχόλησης σε υποδομές διέλευσης και τερματικούς σταθμούς σε ολόκληρη τη Γεωργία.
Μόσχα

Η επιδείνωση των εκτιμήσεων των πολιτών για την οικονομική τους κατάσταση και η συνακόλουθη αύξηση της υποκειμενικής φτώχειας υποδεικνύουν την εξοικείωση των πολιτών με χαμηλότερα καταναλωτικά πρότυπα. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία Rosstat, από το 2013 έως το 2015 οι Ρώσοι κατανάλωσαν κατά κεφαλήν ετησίως 2 κιλά λιγότερο κρέας, 5 κιλά λιγότερο ψάρια, 9 κιλά λιγότερο γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα και 1 κιλό λιγότερη ζάχαρη. Ταυτόχρονα, άρχισαν να καταναλώνουν περισσότερες πατάτες και λαχανικά.
Επιπλέον, σημαντικό ποσοστό πολιτών αντιμετώπισε δυσκολίες κατά την πληρωμή των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας και την αγορά φαρμάκων. Μέχρι το Νοέμβριο τ.έ., το ποσοστό των πολιτών που αδυνατούσαν να πληρώσουν για στέγαση και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας έφτασε το 27%, ενώ αυτοί που δεν ήταν σε θέση να αγοράσουν φάρμακα, το 17%.

Από έρευνα που διενεργήθηκε σε όλη τη ρωσική επικράτεια τον Σεπτέμβριο του 2016 προκύπτει ότι τόσο το φθινόπωρο του 2016 όσο και τα προηγούμενα δύο έτη, περισσότερο από το 50% των πολιτών δεν είχαν αποταμιεύσεις. Ωστόσο, για την πλειοψηφία των Ρώσων οι αποταμιεύσεις δεν αποτελούν εγγύηση για την οικονομική ασφάλειά τους. Το 70% των Ρώσων δεν επιβαρύνονται με δάνεια και χρέη. Ανάμεσα σε αυτούς που έχουν δάνεια και χρέη, το 28% καθυστερεί την καταβολή των δόσεων κατά τα τελευταία δύο χρόνια, ποσοστό που κρίνεται αρκετά ανησυχητικό για τους θεσμικούς δανειστές.

Σχόλια