Η αλήθεια για την ΔΕΘ
Αφίσα της 31ης ΔΕΘ του 1966. Είνα η εποχή που η σύγχρονη Ελλάδα διδάσκει στυλ και ύφοςΑποτελεί κοινή διαπίστωση εδώ και πολλά χρόνια ότι η Γενική Έκθεση του Σεπτεμβρίου έχει χάσει την δυναμική της και βρίσκεται σε μία καθοριστική αναζήτηση προσανατολισμού.
Και αυτό διότι η ΔΕΘ δεν αποτελεί παρά έναν «καθρέφτη» της Ελληνικής Οικονομίας, αλλά και έναν θεσμό για τον οποίο η πολιτική παράδοση του 20ου αιώνα επέλεξε να έχει ρόλο τελετάρχη ο εκάστοτε πρωθυπουργός.
Vintage αφίσα της 1η ΔΕΘ του 1926
Στιγμιότυπο της 3ης ΔΕΘ του 1929. Είναι εποχή ραγδαίας εκβιομηχάνισηςΕκ των πραγμάτων το εκθεσιακό κενό που άφηνε πίσω της η ελεύθερη αγορά καλυπτόταν από την ευρύτερη παρουσία των κρατικών φορέων και των ΔΕΚΟ. Ωστόσο, αυτό δεν ήταν κάτι καινούριο. Ανέκαθεν, η ΔΕΘ υποστηριζόταν εκθεσιακά από τους δημόσιους φορείς, σε εποχές μάλιστα που το κράτος παρήγαγε σημαντικό έργο. Δεν είναι τυχαίο ότι η πρώτη τηλεοπτική μετάδοση στην Ελλάδα έγινε στη ΔΕΘ και διοργανώθηκε από την ΔΕΗ. Η αναλογία «δύο προς οκτώ», δηλαδή 20% δημόσιο και 80% ιδιώτες αποτελεί παράδοση δεκαετιών.
Ότι δεν στέρησε η αποβιομηχάνιση από την ΔΕΘ, το πήραν οι κλαδικές εκθέσεις. Η ανάπτυξη νέων σημάτων, κάποια εκ των οποίων απεδείχθησαν ιδιαίτερα επιτυχημένα, έλκει σταθερά τους εκθέτες εδώ και μία εικοσαετία. Έτσι, οι δυναμικοί κλάδοι προτιμούν να συμμετάσχουν απ’ ευθείας στις κλαδικές διοργανώσεις και να παρακάμψουν την γενικού ενδιαφέροντος Γενική Έκθεση.
Τουριστικός οδηγός της Θεσσαλονίκης που σχεδίασε η ΔΕΘ το 1933Δεν είναι τυχαίο ότι «παιδί» της ΔΕΘ είναι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο αναπτύχθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Βιομηχανίας. Και αυτό διότι ο Κινηματογράφος αποτελούσε έναν στιβαρό κλάδο της Οικονομίας, όπως μαρτυρούσαν και οι ταινίες της δεκαετίας του 1960. Μάλιστα, υπουργείο Πολιτισμού δεν υπήρχε. Συστάθηκε μόλις το 1971 από την Χούντα!
O ιδρυτής και πρώτος Γενικός Διευθυντής της ΔΕΘ, Νικόλαος ΓερμανόςΗ δεκαετία του 1980 στιγματίστηκε από την μετάβαση προς την αποβιομηχάνιση και η ΔΕΘ απέκτησε δευτερεύουσα σημασία, καθώς ξεκίνησε η ανάπτυξη των κλαδικών εκθεσιακών προϊόντων. Αργότερα, η επιχείρηση έσπασε στα δύο, με την ΔΕΘ ΑΕ να κρατά τις εγκαταστάσεις και να καθίσταται ο εκθεσιακός σύμβουλος της πολιτείας και την HELEXPO να διοργανώνει το εκθεσιακό σκέλος.
Όλα αυτά και σε συνδυασμό με την αδιαφορία του κεντρικού κράτους, έχουν αποτρέψει τις απόπειρες διεθνοποίησης των δύο φορέων. Είναι ενδεικτικό ότι οι κυβερνήσεις εδώ και μία δεκαετία εξαγγέλλουν νέο εκθεσιακό κέντρο στην Σίνδο, για το οποίο δεν έχει γίνει τίποτα πέρα από διαβεβαιώσεις, συσκέψεις και μία μελέτη σκοπιμότητας το 2001. Συν τοις άλλοις, η ίδια η επιλογή της τοποθεσίας αποτελεί σημείο προστριβής και σηκώνει πολλή συζήτηση για τις σκοπιμότητές της.
Μακέτα της αρχιτεκτονικής μελέτης Καλατράβα για τη ΔΕΘ
Απεικόνιση της πρότασης Καλογήρου για μεταφορά της ΔΕΘ στο ΑεροδρόμιοΠλέον, ο διεθνής διαγωνισμός για την διεθνοποιήση των δύο φορέων θα δείξει και τον δρόμο που θα ακολουθήσουν. Για τα υπόλοιπα θα χρειαστεί οικονομικό και πολιτικό κεφάλαιο.
Και επιτρέψτε μου ένα σχόλιο. Όταν η ΔΕΘ διοργάνωνε road shows για την προβολή της Ελληνικής Οικονομίας την δεκαετία του 1930, διάφοροι κύριοι εν Αθήναις, οι επίγονοι των οποίων απεργάζονται το κλείσιμο της ΔΕΘ για να αποκτήσουν το εκθεσιακό της έργο, γκρίνιαζαν να μεταφερθεί η εκθεση στην Αθήνα, τάχαμ γιατί δεν θα επιβίωνε στη Σαλονίκη.
Φωτογραφίες: Αρχείο Διεθνούς Εκθέσεως Θεσσαλονίκης
Σχόλια